Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

tirsdag 7. desember 2010

Slankare mat inför julen?

Först och främst: Long time no see! Förjulstiden är travel med mycket att förbereda, julklappar att handla, skolarbeten att lämna in osv...men jo, jag tycker nog själv att jag har varit lite väl slapp hehe. Hela familjen har varit i Tromsø över helgen och vi kom hem imorse. Det var nystädat (julstädat), och det var bara helt underbart at komma hem till ett pyntat, rent och fint hem. (Vi har som oftast inte hunnit städa före utresan och då är det ju kaos när man kommer hem..)

I år ska vi fira jul i Tromsø och Nyårs i Bureå, ifjol var det tvärtom. Tillbaka till helgen i Tromsø, vi blev bjudna på middag hos ett par vänner igår och de är de som har inspirerat mig till dagens middag. Vi fick ungsbakad lax med tzatsiki och en härlig olivsallad till. Och eftersom vi håller på med projekt "tömma frysen" på grund av inköp av stora mängder Kamchatkakrabba innan jul, så tager man vad man haver -varje dag. Lite tråkigt och fantasilöst att äta lax idag igen men jag kunde ju inte direkt ta fram en 1 kg stek till tining idag så det blev en halv Salmalax som låg i frysen och den behövde jag varken tina eller preparera med kryddor, bara lade den i alu-folie på 275 grader i 12 minuter och så sänkte jag till 200 grader i 10 minuter (lite lång stektid för en tinad, färsk file men fryst var supert). Perfekt blev det...i alla fall med morotstzatsiki till!

Morot tzatsiki 4 pers 10 minuter

2 morötter, skalade och finrivna
1/4 gul lök, finhackad
1 burk kesam
4 msk Cottage cheese
1 tsk vitlökspulver
Svartpeppar, nymald
2 dl Västerbottensost, grovt riven
1 rött äpple, i bitar

Blanda alla ingredienserna i en stor skål medan laxen, eller vad man vill ha till, steks. Lägg sedan upp den färdiga röran i en serveringsskål.

Ypperligt som tillbehör till vad som helst av kött, fisk eller fågel. Laga en sallad också och skippa potatis och ris eller pasta.

Goood jul folkens! ..hälsningar "Hobbykocken"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar