Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

tirsdag 9. november 2010

En liten tröst i förvintertiden

Här i Oslo blåser det kuling och folk flest håller sig väl kanske inne på grund av det. Vi har varit ute en snabbis idag och fick känna kylan bita tag i kinderna. När jag nu sitter framför en varm brasa med en kopp glögg i handen känns det verkligen att vinter är nära men också att det kommer att bli skönt med kalla dagar och mycket lek i snön (om den kommer)! En annan sak som man kan glädja sig till nu när december är runt hörnet är julpyssel och adventsfika! Jag är ingen van pysslare men jag har pysslat litegrand och tro mig, man måste börja i tid om man ska hinna färdigt till denna julen i alla fall! Adventsfikat gåt ganska snabbt att göra (och ännu snabbare att äta upp!). I år väljer jag att göra en Saffranskrans med mandelmassa, russin och rostade mandlar, Chokladbröd, Gaffliner, Syltgrottor, Anisgrisar, Frukt- och nötbröd samt Pepparkakor med ädelost till. Med andra ord ganska traditionella småkakor och bröd! Men det är väl lite väl tidigt att börja baka till advent och jul redan i början av november? Så idag ska ni istället få mitt recept på en fenomenal kladdig chokladkaka!

Marias kladdiga chokladkaka 30 minuter, 200 grader, 10 personer

100 gr blockchoklad, smält
1 dl grädde

100 gr smör, smält eller rumstempererat
1 1/2 dl socker

3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

100 gr nougat, skuret i ganska stora bitar

Börja med att smälta hälften av blockchokladen. Sätt till sidan och lägg i andra hälften blockchoklad (den smälter av restvärmen). Rör ihop socker och smält eller rumsvarmt smör. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vispa sedan ner blandningen i socker-smöret (sikta gärna så blir det inga mjöl- eller kakaoklumpar). Rör ner den smälta blockchokladen och grädden. Ha tillsist i nougatbitarna. Grädda i en springform med löstagbar botten i ca 20 minuter. Kakan ska vara kladdig i mitten så håll ett öga med kakan under gräddningen så den inte blir genomgräddad.

Servera med vispad grädde, vanilj- eller kaffeglass. Deliscious!

Hoppas det smakar...hälsningar "Hobbykocken"

1 kommentar:

  1. Detta ska vi testa snart. Låter som en bra tröst nu då man ska krypa in i ide för vintern.
    kl är 22.15

    SvarSlett