Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

mandag 8. november 2010

Ingen expert

Man kan inte vara bra på allt men det räcker att man gör ett försök och provar! Och vem vet, kanske det bara är lite träning som ska till för att det man lagar blir en succé? Jag talar naturligtvis om mig själv och Norsk Julemat. Som svensk i en norsk familj får man ganska ofta höra att vi svenskar har så tråkig julmat och ja, det bjuds ju inte precis på sill, prinskorvar och skinkmacka på ett norskt julmiddagsbord. Nej, det bjuds på Ribbe (som är svinkött med fett, fläsk och svål) och jag har kanske begett mig ut på hal is men nån gång måste vara den första om man ska mästra kökets vidulderliga värld så jag gjorde det...jag plockade ett par paket ribbe i handlekorgen och gick hem för att laga. Jag har inte tänkt lägga ut mitt recept på ribbe, de flesta som läser detta kan redan laga den och bättre än mig till råga på allt. Nej, jag ska lägga ut recept på mina tillbehör, som jag, om jag får säga det själv, blev mycket lyckade! Here goes...

Surkål 4 personer, 30 minuter

500 gr vitkål, i strimlor
1 dl brunt socker
1 msk Kummin
2 dl vatten
2 dl vitvin
2 msk ättika
2 äpplen, i bådar, utan kärnor
50 gr smör eller ribbefett
salt

Strimla vitkål, skär äpplena i båtar och stek lätt i smör eller ribbefett i en kastrull. Strö över kummin och socker samt en blandning av vatten, vin och ättika. Låt sjuda i ca 30 minuter. Servera varm!


Äpplekompott 20 minuter

2 äpplen, i båtar, kärnfria
20 svisker
1 dl russin
10 cm kanelbark
4 Anisstjärnor
1/2 dl mörk rom
1 dl vatten
2 msk brunt socker

Blötlägg äpplen, russin och svisker i lite vatten. Koka upp vatten, rom och socker med anisen och kanelen. Sänk värmen och lägg frukten i den uppkokta vätskan. Låt sjuda i max 10 minuter. Ta av kanel och anis före servering. Servera varm.

1 kommentar:

  1. Ribbe i november? FY! ;)

    Vi bruker alltid å lage "griljrad julskinka" i løpet av julen, men Janssons frestelse har jeg aldri laget. Noen tips?

    Og: Ribbefett er et MUST i surkålen! :)

    SvarSlett