Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

torsdag 30. september 2010

Alternativ pesto

Hei igjen. Jeg har tenkt på en sak og det er at mange av mine oppskrifter består av ingredienser som kanskje ikke alle har hjemme til enhver tid...OG DA vil jeg bare si at en får kjøpt det aller aller meste på de fleste daglivarebutikkene og i de utenlandske sjapperne. Løp og kjøp, hehe! Dere skal nå få ett godt tips på hvordan man kan lage en klassisk grønn pesto litt artigere! Denne oppskriften har jeg lært av kjæresten til lillebroren min som i sin tur hadde lært den av sin eldre bror. PS: Gode oster finner dere i ostedisken på hvilken som helst butikk eller i "Ostebutikken" rett og slett.



Grønn pesto med mandler og Västerbottensost 15 minutter


60 gram Basilikum, friske blader
1-1/2 dl olivenolje
50 gram Västerbottensost eller annen fast ost
1/2 sitron, saften av
2 røde tomater, godt modnet
50 gram mandler, ristede
1/2 hvitløk, finhakket
Salt
Sort pepper


Slik gjør du


Skyll basilikum i kaldt vann, skjær opp tomaterne og ostten i mindre biter. Rist mandler i en stekepanna på medium varme (de må ikke svies). Ha alle ingredienserne oppi en food prosessor og kjør til massen er jevn og fin. Smak av med salt og pepper.




Denne pestoen er ypperlig til stekt bacon eller pancetta med noen form for pasta. Middag på en, to, tre!

...hilsen "Hobbykocken"




2 kommentarer:

  1. Spennende! Bruker ofte Vesterbottenost i stedet for Parmesan, men har aldri brukt den i pesto.

    SvarSlett