Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

torsdag 30. september 2010

Brød+frukt=sant

Nordmenn elsker brød for de elsker matpakke. Hjemmebakt brød er ikke bare billigere men også mye mye mer smaksrikt enn brødet en får kjøpt på butikk. I tillegg kan man smaksette sitt eget brød med stort sett hva man vil! I stedenfor å bruke væske; melk, kefir, vann og så videre kan man for eksempel bruke avkok av diverse grønnsaker eller rotgrønnsaker -det er nydelig å bake med gulrotmos og saft faktisk! Nok om det. Dette her er i alle fall mitt favorittbrød og det lages med tørket frukt eller bær. Velg hva dere vil og slå dere løs på bakebordet!



Grovbrød med jordbær 1 3/4 time 200 grader 50-65 minutter



Trinn 1



1 dl tørkede jordbær
1/2 dl Psylliumfrø
1 dl valnøtter, grovhakket
1/2 dl solsikkefrø
3 dl vann, lunka



Trinn 2


3 dl vann, lunka
50 g gjær, fersk


Trinn 3


2 ss honning
2 ss rømme
50 g mykt smør


Trinn 4


800 g sammalt vetemel
1-2 dl havregryn
2 ts salt
Vetemel, til utbaking


Slik gjør du



Bløtlegg tørket frukt, frøn og ristede nøtter i en del av vannet. Bruk en stor bolle eller kjøkkenmaskin. Løs opp gjæret i resten av vannet. Bland ner smør, rømme og honning samt ingredienserne i trinn 1. Bland sammen melet med salt og ha oppi bollen. Elt alt til en fin deig som slipper kanten. Elt godt og lenge så får dere et saftig brød. Hev deigen i 30 minutter på en lun og trekkfri plass. Smør 2 stk brødformer a´1,5 l. Del deigen i 2 og hev i ytterligere 1 time. Varm imens ovnen til 200 grader og stek brødene opptil én time.



Perfekt til søndagsfrokosten...



Hilsen "Hobbykocken"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar