Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

mandag 27. september 2010

Fisk er snadder!

Jeg laget denne fiskeretten ved en tilfeldighet når vi sku ha ørret til middag en dag. Vi hadde 2 små Fjellørret i frysen som vi hadde investert i tidligere og, jeg må innrømme, denne familien er ganske dårlig til å spise fisk, så jeg tenkte jeg bare måtte finne noe godt at lage. Sagt og gjort, jeg tinte fisken, i microen vel å merke, og begynte gå løs på skinn og ben. Det var lettere sagt enn gjort! Kjøttet var blitt grøtete og løst, kanskje til og med kokt, i microen så det ble farse av alt sammen! Ja vel, da ble det ikke fiskefilét til middag tenkte jeg og gikk ut på verandaen der jeg har kjøkkenhagen min om sommeren. Jeg plukket meg en stor kvast frisk persille, en del purre og litt dill. Så tok jeg frem grovbrødet vi hadde...og vips så hadde jeg alt jeg trengte til å lage noen deilige, panerte Fjellørretburgere! Det beste av alt var at det ble supersnadder!





Fjellørretburgers 30 minutter, 2 porsjoner



2 små fjellørret, uten skinn og ben
Persille, frisk grovhakket
Purre, frisk, hakket
Dill, frisk finhakket

2 skiver brød, gjerne grovt

Smør, til å steke i

Salt
Sort Pepper, nykvernet

Slik gjør du

Lag en farse av fisk og friske urter. Salt og peppre. Skjær til fine, tynne stykker av brødet, uten skalk. Legg farsen oppå brødet og stek i smør på middels varme i ca 15 minutter. Server med en deilig salat og kald rømmedressing, eventuelt smaksatt med hvitløk eller litt chili.

Skitt fiske!

...hilsen "Hobbykocken"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar