Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

tirsdag 5. oktober 2010

Många muffins

Hei igjen, som dere ser tar jeg fri i helgene og av og til litt lenger også :-) Men nå er jeg her igjen og idag tenkte jeg at dere skulle få ett lite tips som kan være flott å ta i bruk ved diverse anledninger. Bursdager for eksempel! Gustav fyller jo 1 år om ikke så lenge så jeg driver og "prøvebaker" noen kaker og idag ble det muffinsbakst. Jeg gjorde på forhånd klart 4 ulike fyll og brukte en del boller men resultatet ble fabelaktig!


Muffinsvariasjon 30 minutter, 16 stykker, 200 grader


Fyll 1

Raspet sitronskall og saften av 1/4 sitron

Fyll 2

Skivet nougat og 1/3 dl kokos

Fyll 3

Finhacket nøttesjokolade og skiver av 1/4 stort pære

Fyll 4

1/3 Raspet gulrot, 1 ss hasselnøttolje og 1/2 ss kanel


Smet

2 egg
2 dl sukker

150 gr smeltet smør
1/2 dl helmelk

3 dl vetemel
1 ts vanljesukker
1 ts bakepulver

Slik gjør du

Gjør klart alt fyll i fire ulike boller slik at du kan arbeide kjapt. Sett stekeovnen på 200 grader og sett ut ca 16 muffinsformer på et ovnsgaller. Rør egg og sukker luftig, som eggedosis. Smelt smør i micro eller på plate og ha i melken. Bland mel, vaniljesukker og bakepulver i en separat bolle og ha dette oppi eggedosisen. Hell i melk og smør og rør sakte til alt er blandet men ikke rør lenge da virker ikke bakepulveret så godt som det skal. Fordel den ferdige smeten i de fire ulike fyllene og hell 2/3 i dobble muffinsformer. Stek i mitten av ovn i ca 15 minutter. Vil dere ha topping anbefaller jeg en enekl blandning av Philladelphiaost, melis og eventuelt litt smør.


Smaskens altså!


Hilsen... "Hobbykocken"

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är Maria
    jag blir riktigt sugen på att baka
    som jag sa så gjorde jag äppelkaka i helgen och det var tur för nu har alla äpplen blåst ner
    har du fått min äppelkaka med mördeg som man rullar och skivar? Mums och så snyggt

    SvarSlett