Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

torsdag 7. oktober 2010

Lettere enn lettest!

Ja, nå er høsten kommer for allvor dere. Selv om solen av og til kikker frem er den ikke lenger så varm og god. Men høsten er en vakker tid for det, ikke sant? In fact, høsten er min absolutte yndlingstid på året! Da kan jeg stikke ut i skog og mark for å plukke sopp og bær og sent sent om høsten tar jeg hjem mose og kvister av ein og rognebær, blåbær og tyttebær ris...disse putter jeg i potter og kurver på verandaen som pynt, til å stå vintern gjennom. Mye finere enn at der står dødt og rottent fra sommerplanterne eller tomt! Men tilbake til sopp og bær...Fløtesaus kan alle lage og denne kan dere i hvert fall lage!


Fløtesaus på ekte krem 20 min, 4 porsjoner


3 dl krem fløte
1 neve tørket sopp
1 ss mykt smør
1 ss tyttebær
Soya
Sort pepper


Slik gjør du

Gi fløten ett oppkok og senk varmen til lav, dryss tørket sopp i fløten og legg en klikk smør i kjelen. Smak av med en spiseskje tyttebær eller tyttebærsyltetøy, soya og nykvernet sort pepper. Klart! Passe for eksempel perfekt till svinekoteletter.

Ekte kremfløte og smør hever smaken i maten (har jeg sagt det førr?) dere vil også merke forskjellen hvis dere går fra å bruke matfløte og margarin til "denne siden" av matlaging.
Hilsen... "Hobbykocken"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar