Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

mandag 18. oktober 2010

Tårta utan grädde?

...jo men visst kan man ha en tårta utan grädde? I helgen fyllde Gustav 1 år! Hela huset var fullt av småbarnsfamiljer, farmor och farfar var också här. Det var roligt att de kunde komma och hälsa på helt från Tromsø just den här helgen. Till kalaset gjorde vi wraps, en Succeé tårta och en marsipantårta som såg ut som en nappflaska. Marsipantårtan gjorde jag helt utan grädde för Ørjan gillar inte vispad grädde så jag använde marsankräm, mosad banan, drottningsylt, skivade jordgubbar och skivade bananer istället. Om jag får säga det själv blev jag riktigt nöjd! Det blev inte så "fettigt" liksom. I wrapsen hade vi olika fyllningar och dem var jättepoppis så ikväll ska jag dela med mig av mina enklaste röror! Själva wrapsbrödet var vanligt svenskt tunnbröd som jag köpte på IKEA (för det finns inte sånt bröd i Norge).

Rörande röror 50 bitar 30 minuter

1 ask Philladelphia
1 liten rödlök, finhackad
1 dl gräddfil
1-2 avocado, mosad

Rökt lax och ruccola

100 gr rökt lax, i små tärningar
Ruccola
Evt. löjrom

Serranoskinka och spenat

50 gr Serrranoskinka, skivad och uppklippt i små bitar
Spenat, färsk

Brie och tomat

100 gr brieost (eller annan god, lagrad ost)
Cherrytomater, i skivor

Så här gör du

Blanda först en röra med Philladelphiaost osv. Fördela röran i 3 mindre skålar. Hacka och skär upp övriga ingredienser. Ha de olika blandningarna i varsin skål. Smeta ut 2-3 stora skedar röra över varje tunnbröd. Skär upp lagom stora bitar och servera på fat. Smarrigt värre!

Nåt som passar alla olika anledningar...hälsningar "Hobbykocken"




















'










$
^












Æ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar