Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

fredag 22. oktober 2010

Skördetid

Ibland (eller ganska ofta faktiskt) önskar jag att jag hade en egen lite större trädgård med ett par äppelträd, stort jordgubbsland, potatisland och en fin örtagård...drömma kan man ju! Jag får, än så länge, nöja mig med en fin stor veranda och krukplantering. I år satsade jag på perenner och håller nu tummarna för att jag ser årets blommor till nästa sommar igen! Men, hösten, om än det kanske är för sent nu när natt-temperaturen har krypit under nollan både en och två gånger, är ju oansett skördetid för de som har egna träd och land. Vi andra får nöja oss med butiksköpt eller nådegåvor från de lycksamma! I fjol fick vi tillgång till en stor äppel-lund och det resulterade i många liter cider, juice, lite mos, gelé och många äppelkakor och pajer. För nybörjare är dagens recept helt ypperligt -det går inte att misslyckas! Många har säkert hört talas om "lika delar"-recept. Det är inte alltid lika hänsiktmässigt men när det kommer till äppelpaj funkar den metoden kanonbra! Och vad kan väl vara godare att bjuda på än paj av egenproducerade äpplen?!







Äppelpaj med mandel och kokos 30 minuter, 200 gr, 10 portioner



6 äpplen, skalade, i bitar



100 gr smör
1 dl vetemjöl eller havregryn
1 dl kokos
1 dl mandlar, finhackade
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver



Så här gör du



Skölj, skala och skär upp äpplena i bitar och lägg dem nederst i en smord ugnssäker form. Laga en deg i matberedare av övriga ingredienser. Smula degen över äpplena och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Servera med Marsánsås eller vaniljglass!



Om du vill göra en paj med lite större äpplebitar kan det, på grund av den korta tiden i ugnen, vara bra att försteka dem i lite smör i en stekpanna så blir dem fortfarande mjuka och goda!



Snacka om go´fika! Hälsningar "Hobbykocken"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar