Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

tirsdag 12. oktober 2010

Svenska köttbullar kommer inte från IKEA

Just nu sitter jag framför en sprakande öppen spis och njuter en kall iskaffe och varma nystekta köttbullar -vilken kombination va?! Det var ingen tanke bakom dem två tillsammans, jag är bara lite trött idag och kunde heller inte motstå helt nystekta köttisar. Idag har jag och Gustav varit och raidat skogen för dess skönheter igen, det vi tog här om dagen av mossa och ris räckte inte till alla krukor jag har. Så vi gick i parken (säg det inte till nån, det är säkert inte lovligt!). Vi har också tagit upp potatis ur jorden, det blev inte så mycket som jag hade hoppats på men räcker väl till ett par middagar i alla fall. Det var lite läskigt just detta att ta upp potatis för vi har nämligen tjuvsatt nere i bakgården, i rabatt, så vi skulle försöka gräva obemärkt. Det gick ganska bra tror jag för när vi skulle gå upp i lägenheten igen funkade inte nyckeln så vi var utestängda!! Hjälp! Vi fick ingen kontakt med någon i de andra 20 lägenheterna (därför så tror jag inte nån kan ha sett oss gräva...) och vår bakgård ligger mycket högre än dem runt, kanske 2-3 meter over granngårdarna, så det var ingen vits att prova hoppa över nåt staket. Inte med Gustav i alla fall. Jag är glad att vi inte gjorde det för det visade sig att min nyckel hade slutat funka. Vi fick efter ca en halvtimma kontakt med en gammal man som bodde i nedersta våningen och var snäll och öppnade åt oss. Så kom vi helskinnade från detta äventyret också! När vi kom upp firade vi vår överlevnad med att rulla köttbullar, Gustav hjälpte till att röra i köttfärssmeten, så här ska ni få mitt recept på Svenska köttbullar!

Många Köttbullar 1 timma, 200 grader, många

Steg 1

2,5 dl havregryn
2 ägg
1 dl grädde
0,5 dl vatten

Steg 2

750 gr köttfärs
2 gula lökar, finhackade
Svartpeppar
Salt
Soya

Så här gör du

Börja med steg 1. Rör ihop alla ingredienser och sätt i kylskåpet ca 15 minuter. Havregrynen ska suga till sig vätskan så det blir en riktig gröt. På detta sättet drygar man inte bara ut köttfärsen man får också en lättare smet att jobba med och köttbullar som sitter ihop när du steker dem. Ha sedan ingredienserna under steg 2 i en stor bunke och arbeta samman en jämn fin smet. Smaka av med salt och eller soya så det passar din smak. Soya ger fin färg och sälta så var försiktig med att salta för mycket! Skulle det hända kan lite grädde i smeten rädda dig. Blanda sedan gott ihop gröten med köttfärsen och sätt ugnen på 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper på arbetsbänken och pensla med vatten, så köttsmeten inte klibbar fast. Lägg så köttsmeten på bakplåtspapperet och ännu ett penslat uppe på smeten. Tryck ut smeten till den är 2 cm tjock. Ta bort det översta bakplåtspapperet och skär upp små fyrkanter med en pizzaslizer. Klicka ut smör i en långpanna. Rulla lagom stora bollar och lägg de rullade köttbullarna i långpannan. Stek i mitten av ugnen i upptill 45 minuter.

Vill man göra helt barnvänliga köttbullar kan man dela smeten i två och skippa lök, salt, svartpeppar och soya i den ena. Jättegott tyckte Gustav!

Baka, baka kaka. Rulla, rulla köttbulla... Hälsningar "Hobbykocken"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar