Velkommen til min blog!

Her finner dere inspirasjon til god hjemmelaget mat. Min fasinasjon for matlaging har jeg strengt tatt arvet av moren min, farmor og mormor. Det deiligste jeg visste når jeg var liten var mors lasagne og jeg har aldrig laget lasagne fra pose. Det er jeg stolt av. Etter noen års jobb i restaurantbransjen har jeg plukket opp flere gode tips i forhold til å lage mat fra grunden. Oppskriftene er basert på egen "eksperimentering" hjemme på kjøkkenet og kan være en videreutvikling av andres oppskrifter. Min filosofi er at jeg alltid skal tørre å prøve. Håper dere også tørr!

Velbekomme,

hilsen Maria

torsdag 21. oktober 2010

Sommerlig dipp

Jeg vet, det er blitt høst og idag har det til og med snødd i Oslo! Det skal bli deilig med litt vinter synes jeg. Vi gleder oss til å leke i snøen med Gustav, jeg og Ørjan! Tilbake til dagens oppskrift. Den kom til når min gode venninne Henriette hadde sitt utdrikningslag i sommer. Hun ble overrasket med champagne og sang en tidlig lørdagsmorgen og den dagen hadde jeg med med litt snacks (og det kan jo være veldig kjekt å ha til alkoholholdige drikker). Jordbær hører sommeren til men de finnes fortsatt å få i butikken (dog utenlandske) så her skal dere få tips om hvordan man lager en frisk dipp til alle slags høytidlige sammenkomster -ikke bare utdrikningslag og sommer!

Jordbær- og rumdipp 10 pers, 10 minutter

1 ask Philladelphiaost
1/2 kurv friske jordbær
10 Gjendekjeks, knust
1 ss god, mørk rum
1 ts sitronjuice, ferskpresset

Slik gjør du

Start med å knuse kjeksen og rør dem ner i Philladelphiaosten slik at de blir myke. Skjær jorbærene i terninger og bland dem ner i røren. Smaksett med rum og sitronjuice. Server med resten av Gjendekjeksen. Deilig!

PS: Perfekt som tilbehør på 17. Mai-bordet!

God høst! hilsen "Hobbykocken"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar